Festivalul Astra Film din Sibiu, are loc în perioada 9-16 octombrie și prezintă o selecție a ceea ce este mai nou și mai valoros în filmul documentar momentului.
Cea de a 29-a ediție a Festivalului Internațional de Film Documentar Astra Film din Sibiu începe azi, de la ora 19:00, la Sala Thalia, cu proiecția-eveniment a producției „Pocalul. Despre fii și fiice” (2022) realizată de Cătălina Tesăr și Dana Bunescu, „un jurnal al unei familii de romi cortorari din județul Sibiu, ce se învârte în jurul banilor, aurului și onoarei”. Atmosfera Galei de deschidere va fi completată de Taraf de Caliu, proaspăt întors de la prestigiosul Edinburgh Internațional Festival. Tradiționalul mesaj de chemare la festival este transmis în acest an de actorul Victor Rebengiuc, care spune că „un festival de film de non ficțiune care își respectă spectatorii, așa cum e Astra Film de la Sibiu, este o adevărată expoziție interioară”.
Astra Film Festival 2022 aduce în fața publicului teme existențiale, care preocupă astăzi lumea modernă, precum fețele nevăzute ale războiului, dragostea eternă sau moartea decisă. Totodată, va fi prezentat un program consistent de video investigație jurnalistică, cu producții ale unora dintre cei mai redutabili ziariști români ai momentului, precum Paula Herlo și Alex Dima (Pro TV, România, te iubesc!), Mihai Voinea și Cristian Delcea (Recorder) și Răzvan Butaru (TVR), ale căror producții vor putea fi văzute pentru prima oară pe marele ecran.
În total, vor fi proiectate 17 filme non-ficțiune despre România reală, dintre care 14 vor putea fi văzute pentru prima oară în România, la Sibiu. Toate, alcătuiesc un puzzle al societății românești. Proiecțiile vor avea loc în prezența realizatorilor, care vor intra în dialog cu publicul. După desfășurarea celei de-a 29-a ediții #AFF, unele filme vor putea fi vizionate online pe teritoriul României, iar organizatorii Astra Film vor putea face nominalizări directe pentru European Film Awards, din rândul filmelor premiate.
Și în acest an, realizatorii de film documentar studiază impactul pe care l-a avut regimul comunist asupra vieții atâtor generații, lăsând răni adânci și destine la voia întâmplării.
„Ediția din această toamnă va fi cu adevărat un festival, în toate sensurile luminoase ale acestui cuvânt, dacă ne gândim la faptul că majoritatea filmelor din selecția oficială sunt premiere și aduc pe marele ecran un conținut nemaivăzut. Sunt producții cu finanțare precară, la care se lucrează ani de zile, ceea ce înseamnă un argument în plus că vorbim despre filme cu un conținut relevant, valoros. Iar atunci când se lansează filme românești, care s-au dezvoltat în Sibiu, în „laboratoarele” festivalului, reușita lor este o sărbătoare pentru toata comunitatea cinemaului românesc”, a declarat Dumitru Budrala, director-fondator Astra Film Festival.
Programul complet #AFF2022, aici: https://www.astrafilm.ro/program-complet.
Se pot cumpăra bilete pentru proiecțiile și evenimentele din cadrul Astra Film Festival 2022! (9-16 octombrie) de aici: https://bilete.astrafilm.ro
Temele principale ale #AFF2022
Fețele nevăzute ale războiului este un subiect la ordinea zilei, în condițiile războiului de agresiune pornit de Rusia în Ucraina și propune un program tematic prin care sunt expuse aspecte mai puțin cunoscute ale războiului prin intermediul unor povești cutremurătoare despre ce înseamnă de fapt războiul azi și care sunt efectele lui în societate.
În „Chris, elvețianul”, de Anja Kofmel (Germania, Republica Cehă, Finlanda, 2018) un film care prezintă o poveste din cel mai recent război din regiune, cel care a dus la destrămarea Iugoslaviei, un corespondent elvețian de război se implică în lupte și este ucis de camarazii lui mercenari. Războiul înseamnă, deci, un haos generalizat prin care răul absolut nu mai poate fi ținut în frâu, iar de moarte nu se poate scăpa decât printr-un noroc chior. În documentarul „Copiii dușmanului” (de Gorki Glaser-Müller – Danemarca, Suedia, Qatar, 2021) vedem cum cele mai nevinovate victime ale războaielor sunt copiii. Această poveste cutremurătoare retrasează destinul unui cuplu tânăr din Suedia care se alătură trupelor ISIS, împreună cu toată familia. Filmul va fi urmat de o dezbatere, moderată de antropologul Valer Cosma, care-l va avea ca invitat pe sociologul Gelu Duminică (sala Thalia, luni, 10 octombrie, de la ora 20:40).
Pe lângă filmele non-ficțiune încadrate în această temă, va avea loc și o prelegere concludentă despre „Ortodoxia nucleară și rolul Bisericii Ortodoxe Ruse în războiul de ocupație al regimului Putin” (cu Valer Cosma și Vasile Ernu) – luni, 10 octombrie (15:00), la Biblioteca Universitară ULBS.
Filmele din secțiunea tematica Moarte decisă ne dau ocazia să reflectăm și să reevaluăm temele existențiale legate de sinucidere („De ce n-ai rămas de dragul meu?”, regia Milou Gevers – Olanda, 2020), eutanasie („Cuvinte de rămas bun”, regia Gaëlle Hardy și Agnès Lejeune – Belgia, 2021) și avort („Cu mâna goală”, regia Moriya Ben Avot – Israel, 2022). Speranța de a opri sau a preveni suferința stă la baza unor decizii grele, în vreme ce eliminarea suferinței prin oprirea voită a vieții rămâne un subiect controversat în toate societățile contemporane. Miercuri, 12 octombrie (19:15), va avea loc la Sala Thalia o dezbatere cu Părintele Necula pe această temă.
Dragoste eternă, rar atinsă, greu de cunoscut și de perceput, pune câteva întrebări existențiale: În ce profunzime a relațiilor de cuplu se sudează dragostea eternă, în cât timp se formează și cât durează? Oare există dragostea eternă sau este doar o creație, o proiecție a delirului imaginar romantic? Astfel, filmul „Cine am fi fost” (Erec Brehmer – Germania, 2021) ne duce în vârtejul unei relații de cuplu care părea să se îndrepte spre „definiția” dragostei eterne. După proiecția de vineri, 14 octombrie (20:45, Cine Gold 4), va urma un dialog cu publicul – Q&A moderat de Ioana Ciurlea (DIGI 24). Spectacolul „Julieta” (de András Visky, regia Heni Varga, cu Melissa Lorraine), jucat timp de 16 ani la Chicago și pe alte scene din SUA și Europa, respectiv filmul „Performing Juliet” (András Visky – SUA, 2021) ne așează în poziția corectă de a vedea clar încercările și substraturile sufletești în care se poate suda aliajul dragostei eterne. După proiecție (vineri, 14 octombrie, 18:40 – Sala Thalia), scriitorul Radu Vancu va dialoga cu autorul.
Comunități
Filmul din deschiderea #AFF2022, „The Chalice. Of Sons and Daughters”, de Cătălina Tesăr și Dana Bunescu (2022 – premieră națională), expune, pentru prima dată în cinema, interesanta lume a cortorarilor. Filmul arata dinăuntru lumea acestei comunități tradiționale de romi din Transilvania, explorând obiceiuri străvechi, marcate de căsătorii aranjate, în centrul cărora se află, simbolic, un pocal de aur transmis din generație în generație. Filmul a fost gândit în urmă cu câțiva ani în cadrul programului-laborator DokTank Astra Film, iar pentru a se documenta, Cătălina Tesăr, doctor în antropologie la University College Londra, și-a petrecut doi ani în mijlocul cortorarilor, timp în care le-a învățat limba și obiceiurile.
Tot despre comunități și tradiții este vorba în alte două filme. „Amintiri din comunitate: Gheorgheni și Frumoasa”, de Armine Vosganian (2022 – premieră internațională) îl are în prim-plan pe Peter, în vârstă de 100 de ani, singurul om din Frumoasa care mai vorbește limba armeană și cunoaște obiceiurile din bătrâni. La rândul ei, Alexandra Gulea face o incursiune profundă în comunitatea aromânilor aflați în exilul lor istoric, între munte și mare („Flying sheep”, co-producție România, Germania, 2022 – premieră internațională, Secțiunea Europa Centrală și de Est).
Scriitoarea Adina Popescu și regizorul Iulian Ghervas aduc la Sibiu, în premieră internațională, un film documentar care folosește ca pretext povestea unei echipe de fotbal aflată de decenii în ultima ligă, pentru a explora cum trăiește o comunitate rurală din mijlocul Transilvaniei, prizonieră într-o lume anonimă („Vulturii din Țaga”, 2021).
Comunism și post-comunism
Dragoș Zămosteanu este „În căutarea inginerului Dragomirescu” (2022) – povestea unei persoane trimisă la închisoare pentru vina de a fi cântat „Deșteaptă-te, române!” și „Vântuleț de primăvară”, de unde nu s-a mai întors niciodată. În „Rear Entrance to Socialism” (2022), László Csibi descrie cenzura comunistă, așa cum a fost percepută de reprezentanți maghiari ai mass media, membri ai structurilor politice și oameni de cultură care au activat în timpul regimului comunist.
În „Globus” (coproducție România-Polonia, 2022 – premieră mondială), Clara Kleininger urmărește cu sensibilitate cum dresorii Circului de Stat Globus devin acrobați și clovni, după ce animalele lor sunt duse la Zoo. Iar în „Omul cu umbra”, de Dragoș Hanciu (2021), vedem cum Georges, un tehnician flamboaiant din laboratorul foto de la UNATC, își pierde locul de muncă atunci când fotografia digitală câștigă teren în fața celei analoge.
Unul dintre cele mai surprinzătoare filme ale acestui an, „Pentru mine tu ești Ceaușescu”, de Sebastian Mihăilescu (2022), e un amestec experimental de documentar și ficțiune și va fi prezentat la Sibiu în cadrul programului Astra Film Junior. Filmul urmărește reacțiile unor tineri cu vârste între 15 și 22 de ani, din medii diferite, care vor să joace rolul lui Nicolae Ceaușescu, pe vremea când fostul dictator comunist era foarte tânăr.
Migrație
Două filme românești din selecția oficială abordează fenomenul migrației. În „Valuri pe uscat” (2021 – premieră mondială), Raluca David a filmat în Ecuador, Republica Moldova și Portugalia povestea unui tânăr surfer moldovean care încearcă să-și depășească condiția de imigrant, în vreme ce „Arsenie`s First Birthday”, de Valentin-Rareș Fogoroș (2022 – premieră mondială, Secțiunea DocSchool), urmărește zbaterea unei femei din Ucraina, refugiată în țara noastră, care se luptă cu birocrația pentru a obține documente UE pentru fiul ei, Arsenie.
Destine
Unul dintre cele mai emoționante portrete care vor fi prezentate la această ediție AFF este „Blocat în propriul film” (2022 – premieră mondială, Secțiunea DocSchool), în care Alexandru Oiță prezintă destinul regizorului Andrei Cătălin Băleanu, un argument al faptul că viața chiar bate filmul. Un alt portret, colectiv de această dată, este cel al oamenilor care construiesc o porțiune din Via Transilvanica – drumul de peste 1.400 de kilometri „care unește” („Oamenii drumului: Terra Banatica”, de Mircea Gherase, 2021).
Alt drum, cu semnificații profunde și prilej de întrebări esențiale, este călătoria pe care o face o tânără, în vreme de restricții Covid19, către o destinație de pelerinaj veche de 500 de ani: Șumuleu Ciuc / Csíksomlyó („My Home, My Home”, de Anikó Nagy, 2020 – premieră națională). Iar „Too Close” (2022), de Botond Püsök, este o poveste apăsată despre o mama cu 2 copii, și frământările ei atunci când trebuie să accepte vizita parentală a tatălui celui doilea copil, după ce acesta este eliberat din penitenciarul unde fusese închis pentru ceea ce i-a făcut primului copil al femeii.
Unul dintre filmele din selecția oficială DocSchool caută răspuns la o întrebare grea, „Ce se întâmplă după moarte?” („One click away”, de Janine Gruen (2022 – premieră mondială), iar tinerii spectatori ai AF Junior vor vedea peripețiile unor copii aflați într-o tabără în Delta Dunării, care descoperă doi braconieri ce pescuiesc ilegal („Străjerii Deltei”, de Liviu Mărghidan, 2022). Selecția oficială #AFF2022 prezintă și un surprinzător eseu documentar satiric, „Al cui câine sunt?”, de Róbert Árpád Lakatos (2022 – premieră România), care arată politica mare ca pe o lume în care cetățenii sunt câinii, iar politicienii – crescătorii de câini.
„Continuăm programele tematice Astra Film Festival, pentru a putea să explorăm o serie de subiecte de interes maxim, expuse prin forța cinemaului documentar pe ecran mare. Vom crea astfel acel spațiu viu al dialogului între realizatori, invitați, specialiști și public”, a declarat Dumitru Budrala, director-fondator Astra Film Festival.
Focus/Investigație, o noutate absolută
Programul Focus/Investigație, lansat la câteva zile după ce investigații curajoase au zguduit scena politică și o parte a presei, oferă publicului o selecție cu cele mai relevante producții de video jurnalism realizate în ultimii doi ani în România.
„Completăm astfel paleta de conținut audiovizual al festivalului cu un gen înrudit și creăm un spațiu de dezbatere dinamic, în care se spun povești, se dezvăluie secrete și se desfac cu bisturiul noduri de disfuncționalitate ale societății în care trăim, pentru a găsi soluțiile necesare”, a declarat Dumitru Budrala, director-fondator Astra Film Festival.
Investigația „România cu de toate”, de Paula Herlo (Pro TV, România, te iubesc!) arată cum banii alocați pentru dezvoltarea comunităților locale ajung în buzunarele „firmelor de casă”, în timp ce lucrările sunt făcute de mântuială (10 octombrie, 19:00, Cine Gold 2, Sibiu). După film, jurnalista Amalia Enache va intra în dialog cu autoarea filmului și cu Gheorghe Damian, primarul comunei Ciugud.
Jurnalistul TVR Răzvan Butaru își prezintă marți, 11 octombrie (19:30, Cine Gold 3), ancheta despre afacerile necurate de la Teatrul din Petroșani – „Afaceri în spatele cortinei”, după care va intra în dialog cu publicul.
Video ancheta jurnalistică „Statul Degeaba” (Alex Dima, Pro TV, România, te iubesc!), prezentată pe marele ecran vineri, 14 octombrie (19:00, Cine Gold 4), arată cum un uriaș aparat birocratic sufocă statul și îl blochează. Proiecția va fi urmată de o dezbatere moderată de Cătălin Striblea (Europa FM), care îi va avea ca invitați pe Alex Dima (PRO TV), Claudiu Pândaru (Digi 24) și pe profesorul de economie mondială Christian Năsulea.
Sâmbătă, de la ora 15:00 (Sala Thalia), echipa Recorder prezintă cea mai recentă investigație, „Prețul tăcerii”, care dezvăluie mecanismul prin care partidele politice cumpără o bună parte a presei cu bani de la bugetul de stat, trecuți prin conturile unor intermediari și livrați apoi către trusturile media. Va urma un panel special dedicat jurnalismului de investigație; cu Cătălin Striblea și invitații săi: Mihai Voinea, Cristian Delcea (Recorder) și Răzvan Chiruță (PressHub).
„Filmul documentar este, oricând, oriunde și la orice vârstă, un act cultural, care onorează natura umană. Arătând-o, în toată splendoarea… Un festival de film de non ficțiune care își respectă spectatorii, așa cum e Astra Film de la Sibiu, este o adevărată expoziție interioară. Unde sunt expuse zeci și sute de povești reale, profunde, adică tot atâtea perspective asupra vieții. Și totul vibrează și ajunge în forul interior al spectatorului. Și rămâne acolo încă mult timp după proiecție”, spune Victor Rebengiuc în mesajul către publicul Astra Film Festival.