Gopo 2021 – Interviu: Anton Octavian și scurtmetrajul animat Candy Can

Premiile Gopo sunt echivalentul autohton al premiilor Oscar și mai este puțin până la Gala Premiilor Gopo care va avea loc marți, 29 iunie, și va fi transmisă în direct începând cu ora 19.30 pe Voyo, pe TIFF UNLIMITED și pe premiilegopo.ro.

Cu această ocazie m-am gândit să îți prezint mai multe despre filmele românești recente și privirea mi-a picat pe singura schimbare din structura festivalului în acest an. Premiera anului 2021 este prezența a trei categorii distincte dedicate scurtmetrajelor: 12 titluri au fost nominalizate pentru Cel mai bun scurtmetraj de animație, Cel mai bun scurtmetraj de ficțiune și Cel mai bun scurtmetraj documentar. Aici poți vedea întreaga listă de nominalizați la premiile Gopo 2021.

Planul era să fac un articol care să cuprindă toți nominalizații, dar răspunsurile au fost unele deosebite și pline de energie și m-am hotărât să acord fiecarui regizor spațiu distinct. Prin urmare, de astăzi și până la Premiile Gopo 2021 vei putea citi zilnic câte un interviu cu un regizor de la una dintre cele 3 categorii de scurtmetraje despre filmul său, dar și despre scurtmetraje în general.

Am început cu Cel mai bun scurtmetraj de animație pentru că animația îmi este cea mai dragă și primul intervievat este Anton Octavian, prezent la premiile Gopo cu scurtmetrajul animat Candy Can. Producătorul filmului este Mihai Mitrică | România (Safe Frame). Cu un circuit festivalier internațional impresionant, filmul, care are o durată de 9 minute și 15 secunde, a putut fi urmărit în România în 2020 la Festivalul Internațional de animație Animest în afara competiției. Candy Can a fost realizat într-o tehnică mixtă de animație, care a inclus filmări live action în fața unui ecran verde pentru a fi folosite drept ghidaje pentru o animație cât mai realistă. Filmul prezintă un copil care face efortul, fie el şi imaginar, de a scăpa de sărăcie, printr-o ambiție nemărginită.

Anton Octavian a absolvit Facultatea de Arte din Timișoara în 2008 și realizează scurtmetraje de animație și videoclipuri animație încă din 2007, fiind un pasionat al animației realizate în stil clasic. Mai multe despre el și filmul său poți citi în următorul interviu.

Ce te-a determinat din poveste să alegi subiectul abordat?

Mi-a plăcut personajul principal foarte mult. Titus este un copil-adult aflat într-un moment foarte dificil al vieții, dar care nu renunță la visurile sale și care luptă până la capăt pentru lucrurile pe care și le dorește. Îmi place ambiția lui de a-și trăi copilăria în ciuda realității.

Care a fost cea mai mare provocare în timpul producției? Au existat momente amuzante?

Prima provocare, și cea mai grea, a fost să găsim actorul care sa îl joace pe Titus. Pe lângă vârstă și talent îi mai trebuiau și calitatile unui tânăr fotbalist, când Teo a luat mingea și a început să facă dribling-uri prin studio am știut că este perfect pentru rol. A fost o atmosferă foarte plăcută la filmări, întotdeauna este o plăcere să lucrezi cu copii, au o dezinvoltură și o energie pozitivă care însuflețeste tot procesul. Există o scenă în film când Titus aleargă spre casă cu o pungă de mâncare în brațe pentru frații săi, momentul în care se împiedică și se dă cu roțile în sus nu a fost regizat și îl putem numi un accident fericit pe platou.

Care este, după parerea ta, cel mai puțin apreciat aspect al unui scurtmetraj și de ce consideri că lumea ar trebui să-și îndrepte privirea mai des către scurtmetraje?

Un scurtmetraj nu are timpul necesar să creeze o atmosferă sau să dezvolte niște personaje atat de bine ca un lungmetraj. Este un film în formă concentrată și cred că asta ar trebui apreciat mai mult. Există filme de 2 ore din care poți scoate 2-3 idei principale, dar există scurtmetraje care reusesc să facă asta în 3, 5, 15 minute.

La ce ar trebui să se aștepte realizatorii de scurtmetraje de la audiență și la ce ar trebui să se aștepte audiența de la creatorii de scurtmetraje?

Cred că în ultima perioadă, audiența de film s-a schimbat mult. Perioada în care ești atent la un film este mult mai scurtă și în principal cred că platformele de social media ne-au modificat cumva așteptările. Vrem informația cât mai rapid și nu prea mai avem timp/răbdare să ne lăsăm absorbiți de un film. Realizatorii își dau seama de asta și se așteaptă la o audiență mai receptivă ca înainte. Audiența cred că vrea de la scurtmetraje ce vrea și de la lungmetraje, povești extraordinare, personaje memorabile și ceva nou întotdeauna.

Care sunt elementele cheie pentru a face un scurtmetraj?

Ideea cred că este elementul cheie, totul pleacă de la asta. Eu cred foarte mult și în tehnica de realizare, pentru mine stilul vizual merge mână în mână cu ideea filmului.

Dacă ai avea oportunitatea de a realiza un nou film, ai alege să faci tot un scurtmetraj sau te-ai aventura la un lungmetraj?

Deocamdată aș rămâne la scurtmetraje, dar nu exclud pe viitor și un lungmetraj, deși procesul de producție este unul mult mai complex și nu știu dacă sunt pregătit pentru acest pas. Poate dacă voi găsi povestea potrivită.

O mare problemă a scurtmetrajelor este faptul că în afară de festivaluri, accesul lor în cinematografe și/sau la TV este infim, cum poate reuși publicul să vadă scurtmetrajul realizat de tine și care este viziunea ta ca soluționare a acestei chestiuni?

Întradevăr, principala modalitate de a atinge publicul în cazul unui scurtmetraj o reprezintă festivalurile, fie ele online sau cu  prezență în cinematografe. Platformele de streaming au început să includă un număr limitat de scurtmetraje și mai există și opțiunea on demand, dar care nu este încă atât de răspândită și care nu funcționează în cazul unor regizori tineri, fără expunere în media. O soluție nu am, pot doar să sper ca în viitor scurtmetrajele să fie promovate mai mult în programele tv, și astfel să își găsească un public alături de lungmetraje sau seriale. N-am crezut niciodată că oamenii „vor să vadă” un anume lucru la televizor, în general văd ceea ce li se oferă prin grila de programe, dacă li s-ar oferi mai multă diversitate cred că ar fi un pas în direcția corectă. Deocamdată Candy Can este încă în circuitul de festivaluri, a împlinit un an de la premiera mondială și sperăm că și anul acesta să fie la fel de dorit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.