IZANAGI revine – a patra ediție – 4 cinematografe

Din martie, festivalul de animație japoneză IZANAGI revine în patru cinematografe din țară pentru a IV-a ediție, cu tema distopia. Pasionații de cultură japoneză, science-fiction și filosofie vor putea viziona filme apreciate și iubite la nivel mondial, precum Akira, Nausicaä of the Valley of the Wind sau Ghost in the Shell 2: Innocence. Biletele sunt disponibile acum pe site-ul festivalului: www.izanagi.ro

Suntem încântați să vă transmitem această veste. Izanagi este unul dintre festivalurile la care revenim cu drag de fiecare dată și pe care îl recomandăm cu drag și faptul că festivalul se va desfășura în mai multe orașe nu poate decât să ne încânte.

Anul acesta festivalul Izanagi se va desfășura în:

1-3 martie 2024: București (Cinemateca Eforie)
9-10 martie 2024: Cluj (Cinema Victoria)
16-17 martie 2024: Timișoara (Cinema Timiș)
30-31 martie 2024: Iași (Cinema Ateneu)

Pe lângă cunoscutele titluri de la Hayao Miyazaki, Mamoru Oshii sau Katsuhiro Ôtomo, festivalul IZANAGI aduce, cu sprijinul publisherului Bad Unicorn, o proiecție specială a filmului Digimon Adventure 02: The Beginning (2023, r. Tomohisa Taguchi), cea mai nouă poveste apărută din seria nostalgică Digimon. O altă surpriză a acestei ediții este o excursie în Japonia în toamnă, oferită de agenția de turism Exact Travel unuia dintre participanții de la festival.

IZANAGI – Japanese Film Festival a început în 2019 cu scopul de a aduce pe marile ecrane filme anime și s-a bucurat de un succes masiv atât în București, cât și în celelalte orașe din țară, cu numeroase proiecții sold-out și peste 7500 de spectatori în 2023. Festivalul urmărește explorarea și înțelegerea culturii japoneze și deschiderea unor noi perspective despre film și despre alte forme de artă, focalizându-se pe fenomenul manga-anime și impactul său asupra lumii. Printre temele abordate se află conștiința și inteligența artificială, războiul și memoria traumatică, iubirea, spiritualitatea.

program:
vineri (doar în București):
19:00: Nausicaä of the Valley of the Wind (1984, r. Hayao Miyazaki, 117’)

sâmbătă:
14:30: Patema Inverted (2013, r. Yasuhiro Yoshiura, 98’)
17:00: Metropolis (2001, r. Rintarô, 108’)
20:00: Akira (1988, r. Katsuhiro Ôtomo, 124’)

duminică:
12:00: Digimon Adventure 02: The Beginning (2023, r. Tomohisa Taguchi, 87’)
14:00: Nausicaä of the Valley of the Wind (1984, r. Hayao Miyazaki, 117’)
17:00: Ghost in the Shell 2: Innocence (2004, r. Mamoru Oshii, 100’) + dezbatere
20:00: Memories (1995, r. Kôji Morimoto, Tensai Okamura, Katsuhiro Ôtomo, 113’)

Omenirea este fascinată de necunoscut, de viitor, de ce ar putea fi și ce-ar fi dacă. Lumi ideale și lumi de coșmar, utopii și distopii. Când ne gândim la lumi distopice, ne gândim la societăți apăsate de frică, tiranie, în care avansul tehnologiei a dus umanitatea într-un scenariu terifiant. Filmele din selecție urmăresc aceste teme și le portretizează în moduri unice.

Primul film din selecție este Akira (1988, r. Katsuhiro Ôtomo). Shōtarō Kaneda este liderul unei bande de motocicliști ce străbate străzile distopicului Neo-Tokyo, la 31 de ani după ce vechiul oraș Tokyo fusese distrus în Al Treilea Război Mondial. În mijlocul unei societăți devorate de corupție, proteste antiguvern și terorism, prietenul cel mai bun al protagonistului, Tetsuo Shima, e implicat într-un accident bizar. La scurt timp, Tetsuo observă că are puteri ce l-ar putea îndepărta de statutul său de om. Povestea urmărește evoluția personajelor centrale și a modului în care omenirea reacționează în fața fricii.

Al doilea film, Kaze no Tani no Nausicaä (Nausicaä of the Valley of the Wind, 1984, r. Hayao Miyazaki), are loc într-o lume post-apocaliptică, în care Pământul este afectat de un război devastator și transformat în ceea ce personajele numesc Jungla Toxică. Nausicaä este prințesa Văii Vânturilor și are abilitatea de a comunica cu creaturile din Jungla Toxică. Când o navă plină de oameni din altă regiune se prăbușește în Vale, începe o confruntare între cei care vor să protejeze ecosistemul fragil și cei ce vor să-l distrugă. Nausicaä of the Valley of the Wind este un film ce trebuie văzut pentru a înțelege felul în care Hayao Miyazaki abordează relația omului cu natura.

Sakasama no Patema (Patema Inverted, 2013, r. Yasuhiro Yoshiura) propune o ipoteză fantastică: cum ar fi dacă, într-un viitor relativ apropiat, în 2067, oamenii ar putea folosi energia gravitațională și ar încerca să facă experimente cu ea? Filmul ne spune că experimentele ar eșua, lumea așa cum o știm divizându-se în două, cu forțe gravitaționale inversate: o lume la suprafața pământului și alta sub pământ. În aceste condiții se întâlnesc Patema și Eiji, doi adolescenți din lumi diferite, care află împreună secretele întunecate ale universului lor.

Metropolis (2001, r. Rintarô) are un scenariu scris de Katsuhiro Ôtomo și este bazat pe o poveste de Osamu Tezuka, devenind astfel rețeta perfectă a unei drame cyberpunk. Avem în prim-plan orașul multistratificat Metropolis, unde oamenii și roboții conviețuiesc într-o societate coruptă. Shunsaku Ban și Kenichi Shikishima sunt noi în acest oraș bizar și prin ochii lor descoperim conflictele sociale și comploturile sinistre ce implică utilizarea roboților de către clasa politică. Filmul reușește să discute într-un mod inedit probleme profunde ce implică umanitatea și progresul tehnologic.

Următorul film, Memories (1995, r. Kôji Morimoto, Tensai Okamura, Katsuhiro Ôtomo), este un film science-fiction de antologie, bazat pe trei povești scurte de-ale lui Katsuhiro Ôtomo. Cele trei scurtmetraje din antologie sunt: Kanojo no Omoide (Magnetic Rose, r. Kôji Morimoto), Saishū-heiki (Stink Bomb, r. Tensai Okamura) și Taihô no Machi (Cannon Fodder, r. Katsuhiro Ôtomo). Poveștile propun ipoteze inedite despre lumi distopice, comentând asupra unor aspecte profunde ale vieții.

Magnetic Rose se concentrează pe echipajul unei nave spațiale numite Corona, aflată în misiune când interceptează un semnal S.O.S. Urmărindu-l, echipajul ajunge la un cimitir de nave spațiale care gravitează în jurul unei stații uriașe. Noua descoperire le pune tuturor viața în pericol.

Stink Bomb urmărește povestea unui tehnician de laborator pe nume Nobuo Tanaka, ce înghite din greșeală o pastilă ce se dovedește a fi o armă biologică. Imediat ce a înghițit-o, corpul lui Tanaka începe să emită o odoare groaznică, ce omoară orice ființă din jur.

Cannon Fodder ne transpune într-un oraș echipat cu zeci de tunuri, care se află într-un război continuu. Inamicul este un oraș mișcător despre care nimeni nu știe cu adevărat dacă există, pentru că nu îl pot vedea de fumul gros de tun.

Apoi, Innocence (Ghost in the Shell 2: Innocence, 2004, r. Mamoru Oshii), continuarea filmului Ghost in the Shell din 1995. Filmul ne readuce în universul cyberpunk al lui Mamoru Oshii, unde granița dintre umanitate și tehnologie începe să dispară. Togusa și Batou sunt însărcinați să investigheze o serie de morți cauzate de gynoizi – roboți femei creați pentru satisfacerea plăcerilor trupești. Cei doi detectivi ajung să se confrunte cu numeroase situații în care nu mai pot distinge binele de rău și realitatea de iluzie. Filmul reușește să se ridice la nivelul predecesorului său, purtându-ne din nou în lumea bizară a unui viitor distopic.

În cele din urmă, festivalul aduce pe marele ecran Digimon Adventure 02: The Beginning (2023, r. Tomohisa Taguchi). Digimon revine cu o poveste nouă, care îl are în prim-plan pe Rui Owada. El susține că este primul om care a avut un prieten Digimon. În același timp, în lumea reală apare un Digimon bizar pe nume Ukkomon, care vrea ca fiecare persoană din lume să aibă un partener Digimon, astfel pornind o serie de evenimente care vor să ofere răspunsuri pe care toți fanii le așteptau. Seria Digimon (prescurtare de la Digital Monsters) este una dintre cele mai iubite și longevive din universul anime, cu începuturile în 1997. Digimonii populează Lumea Digitală, un univers paralel care își are originile în mai multe rețele de comunicare de pe Pământ.

IZANAGI – Japanese Film Festival este organizat de PRISMA FILM, cu sprijinul Ambasadei Japoniei în România și Centrului de studii româno-japoneze „Angela Hondru”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.