Urmărind visul american și provocările vieții AIFF 2020

După căderea comunismului în România, mulți au traversat oceanul pentru a gusta visul american. Puțini dintre noi am revenit. Mulți români încă visează la un trai mai bun fără a se gândi la provocările drumului spre stabilitate. Fie că ești în România sau peste hotare, provocările se află la orice pas.

La fel ca multe festivaluri de film amânate în contextul actual determinat de pandemia de Covid-19, American Independent Film Festival care are loc de obicei primăvara, va organiza ediția a 4-a în această toamnă, în perioada 14-20 septembrie în București și Snagov.

Anul acesta, festivalul organizează secțiunea specială Double Bill Benh Zeitlin, dedicată unuia dintre cei mai originali și mai creativi tineri cineaști ai momentului. Cinefilii vor putea urmări „Beasts of the Southern Wild”, film câștigător al Marele Premiu al Juriului la Sundance, Camera d’Or, pentru cel mai bun debut la Cannes și două nominalizări la Oscar și al doilea lungmetraj realizat la în 7 ani după debutul regizoral, „Wendy”, o reinterpretare liberă a basmului Peter Pan, cu o distribuție plină de copii care-și fac debutul în actorie.

Dacă nu ai răbdare să ajungi la vizionări gustă puțin din creația lui Zeitlin în scurtmetrajul Glory at Sea de mai jos.

Proiecțiile filmelor în cadrul festivalului vor fi urmate de două întâlniri online cu regizorul, o sesiune de întrebări și răspunsuri pe 18 septembrie și un masterclass susținut de acesta online, pe 19 septembrie (vezi programul festivalului mai jos).

Dacă îmi spui ce au în comun următoarele, ai o prăjitură de la mine: metal, valuri, vaci, miere și pură nebunie. Nu ai ghicit?

Îți spun eu, legătura este AIFF 2020.

Cinematografia americană contemporană e bogată și diversă. Însă este dificil să observi asta urmărind doar filmele comerciale din marile cinematografe. Dincolo de super-producțiile marilor studiouri, lumea filmului american independent pare o zonă îndepărtată și greu accesibilă publicului românesc la fel cum filmele independente românești se luptă să ajungă la publicul american. AIFF înseamnă o ocazie rară ca spectatorul să intre în contact cu una dintre cele mai vibrante scene artistice nord-americane şi să descopere cât de uşor e să-ţi intre sub piele. Să iubești filmul indie înseamnă să iubești pasiunea, creativitatea și curajul. Înseamnă să intri pe terenul celor care vor să spună povești neconvenționale și să-și asume riscuri tematice și stilistice.

AIFF aduce, din nou, filme super-premiate, care au făcut istorie la festivaluri importante precum Sundance, Telluride sau Toronto, drame solicitante, dar și comedii ieşite din comun ce atestă vitalitatea unui cinema situat în afara convențiilor hollywoodiene.

Pentru că se anunță vreme frumoasă și pentru siguranța tuturor, American Independent Film Festival (14-20 septembrie) își va desfășura toate proiecțiile în aer liber așa că dacă nu erai tentat să intrii în sălile interioare, iată o alternativă de program.

Programul AIFF 2020

Dă clic pentru a accesa AIFF2020_program_landscape.pdf

Dacă nu ai auzit până acum de filmele din program, nu te stresa pentru că îți voi spune de câteva în cele ce urmează:

RESIDUE, regia Merawi Gerima
Giornate degli Autori, Veneţia 2020
Scris, regizat și produs de Merawi Gerima, fiul celebratului regizor egiptean Haile Gerima (o figură legendară în mișcarea cinematografică L.A. Rebellion), Residue e o poveste inventivă și puternică despre identitate, gentrificare și dificultatea întoarcerii acasă. Filmul, selecționat și la festivalul de la Veneția, închipuie o reflecție poetică pe teme profund personale, dar și universale. „Residue e un film calibrat cu delicateţe care explorează conversaţii din unghiuri deseori invizibile.” Film Threat

GIVE ME LIBERTY, regia Kirill Mikhanovski
Sundance 2019; Premiul John Cassavetes – Independent Spirit Awards 2020; Cel mai bun film – Macao IFF 2019
Proiecţia filmului va fi urmată de un Q&A cu regizorul Kirill Mikhanovsky via Skype
Scena indie americană ne-a dat unele dintre cele mai atipice și mai spumoase comedii ale ultimilor decenii (de la Little Miss Sunshine, la Juno sau 500 Days of Summer). Titlul de cea mai bună comedie indie a anului îi poate reveni lui Give Me Liberty, regizată de emigrantul rus Kirill Mikhanovski, despre un șofer și un pasager care călătoresc cu o dubă prin Milwaukee. Manohla Dargis scrie în New York Times: „Give Me Liberty e un film ca un şoc electric, simultan cinetic și controlat. E o comedie burlescă anarhică care evoluează într-un romance chiar în momentul în care povestea explodează. Cu stiluri şi stări contrastante, te împinge și te trage, te leagănă înainte și înapoi ca pe unul dintre pasagerii dubei, stârnindu-ţi o nesiguranță agreabilă. Mikhanovski se dovedește a fi un virtuos al haosului. Atunci când te plonjează în vârtej, parcă îţi ţipă în ureche: nu-i așa că e glorios dezastrul ăsta pe care-l numim viață?”

SOUND OF METAL, regia Darius Marder
Toronto 2019, Selecția oficială – Deauville 2020
Regizorul Darius Marder se impune ca o puternică voce chiar de la debutul său, în care un baterist de heavy metal (Riz Ahmed) începe să-și piardă auzul şi e forţat să-și reevalueze locul în lume. „Cinema-ul e arta sunetului și a imaginii, dar rareori un film le explorează pe ambele cu vitalitate egală. Într-un debut remarcabil de bine conturat, Darius Marder descoperă un limbaj cinematografic perfect potrivit poveștii sale despre un om care se luptă să-şi păstreze calitatea care-l definește. Regizorul și echipa lui fac un efort inovator ca să redea experiența sonică subiectivă, iar Ahmed e pur și simplu sclipitor și complet posedat de personaj.” TIFF.net

THE CLIMB, regia Michael Angelo Covino
Un Certain Regard Coup de Coeur – Cannes 2019; Premiul Publicului – Deauville 2019
Kyle și Mike sunt cei mai bun prieteni… până când Mike are o aventură cu logodnica lui Kyle. The Climb vorbeşte despre o relație tumultoasă, dar trainică, dintre doi bărbați, de-a lungul unor ani plini de râsete, dezolare și furie. Legătura lor profundă se transformă într-un film bogat, uman și gălăgios despre limitele (sau lipsa acestora) dintr-o prietenie prea apropiată.
„Covino etalează un control formal impresionant pentru că permite timpului, spațiului și ritmului – pe scurt, fundamentele cinema-ului – să fie participanți egali în comedie. Viața e o bătălie dificilă spune The Climb, un film care se îmbunătățește pe măsură ce se derulează (chiar dacă viața, de cele mai multe ori, nu o face).” Globe and Mail

WAVES, regia Trey Edward Shults
Telluride 2019
Călătoria emoţională a unei familii afro-americane suburbane în timp ce navighează în ape tulburi după o pierdere tragică. Un film poetic despre încercarea de-a găsi dragoste, iertare şi solidaritate. Peliculă nominalizată la categoria „cel mai bun film” la Gotham Independent Film Award. „Chiar şi în faţa unui ghinion apăsător, personajele create de Schults emană o tandreţe care îi permite acestei drame dureros de intime să depăşească amărăciunea şi să te împuşte direct în inimă.” Rolling Stone

FIRST COW, regia Kelly Reichardt
Telluride şi Berlin 2019
Ultimul film al lui Kelly Reichardt este şi cel mai recent triumf de critică al acesteia. First Cow, o adaptare liberă după romanul The Half-Life scris de Jon Roymond, îi dă din nou ocazia să-şi îndrepte privirea răbdătoare asupra regiunii Pacific Northwest, de data aceasta evocând viaţa din secolul XIX. De la o premiză simplă, regizoarea construieşte o interogare tulburătoare asupra felului de viaţă american şi descrie ca nimeni alta ritmurile stranii ale vieţii cotidiene şi acalmia neliniştitoare a Americii rurale. „Există ceva aici, ceva legat de delicateţea şi de modestia perspectivei regizorale, ce pare unic. Poate felul în care te transportă într-o Americă primordială, aproape virgină.” Rolling Stone „First Cow, o poveste discretă despre o prietenie masculină de la graniţa Americii, este unul dintre cele mai bune filme ale anului” The Atlantic

HONEY BOY, regia Alma Har’el
Premiul Special al Juriului, Sundance 2019
Expunerea prea timpurie la sindromul celebrităţii a făcut ca mulţi copii staruri s-o ia razna la tranziţia de la adolescenţă la maturitate. Honey Boy spune povestea lui Otis, un fost copil actor, acum adult alcoolic, care este trimis la reabilitare după mai multe confruntări cu poliţia.
„Cu această dramă, LaBeouf a reuşit o interpretare atât de îndrăzneaţă, de şocantă şi de sfâşietoare, încât nu vei putea s-o uiţi prea curând.” Common Sense Media
„Amplasată undeva între un strigăt primordial, acceptare de sine şi chiar izbăvire, iată o autobiografie absolut unică. Temerară, neobrăzată şi puţin dementă.” Empire

 

Acestea sunt doar câteva dintre filmele prezente în program.

Programul proiecțiilor și noutățile despre filmele și evenimentele din festival vor fi actualizate pe pagina de Facebook American Independent Film Festival și Instagram.

Biletele pentru proiecțiile de la Muzeul Național de Artă al României – Curtea de Onoare, Cinema Muzeul Țăranului în aer liber și Mercato Kultur sunt disponibile online pe Eventbook.ro. Asociația Cinemascop donează toate încasările care îi revin din biletele vândute pentru filmele din aceste locații, către programele de lectură pentru copii defavorizaţi organizate de Asociaţia OvidiuRO. Detalii despre accesul la proiecțiile de la Cinema drive-in Militari Shopping, Deschis Gastrobar și Event Park Snagov, pot fi consultate aici sau pe siturile locațiilor.

Accesul la Deschis Gastrobar și Cinema drive-in Militari Shopping este liber pe baza unei rezervări în prealabil. Informații detaliate despre rezervări și achiziționarea biletelor poți găsi aici

Detaliile privind accesul și măsurile de siguranță igienico-sanitare ce trebuie respectate pe întreaga durată a proiecțiilor și evenimentelor din cadrul festivalului pot fi consultate din timp aici: măsuri de siguranță.

Vizionare plăcută și mult noroc la concursul nostru de pe Facebook unde poți câștiga o invitație dublă la film.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.