Gemini Man – review fara spoilere

Gemini Man a intrat în cinematografe zilele trecute, așa că hai să vedem la ce ne putem aștepta de la acest film care ne promite o ciocnire între Will Smith și versiunea sa mai tânără.

Filme de acțiune cu asasini și conspirații guvernamentale am tot văzut până acum, atât de multe, încât la un moment dat, mă simțeam ca în anii ’90 când nu ratam nici un film „cu împușcături”. Noutatea din acest film o reprezintă tehnica inovativă de filmare și anume  – HFR (High Frame Rate), dar despre asta o să îți povestim mai mult în cele ce urmează.

Filmul este produs de Ang Lee (Life of Pi 2012, Brokeback Mountain 2005, Hulk 2003) și ne aduce pe marile ecrane actori precum Will Smith, Clive Owen, Mary Elizabeth Winstead, Douglas Hodge și Benedict Wong (pe care l-am mai întâlnit în filmele universului Marvel: Doctor Strange și Avengers Infinity War & Endgame).

Acțiunea este centrată în jurul unui asasin de elită, Henry Brogan – portretizat de Will Smith, care decide să se retragă din activitatea sa, după ce reușeste o ultimă performanță – asasinarea unui biochimist, presupus terorist, într-un tren în mișcare.

Viața după pensionare nu este una așa cum și-ar fi putut imagina. Uneori, nu există o metodă reală prin a te retrage din astfel de organizații secrete. (vezi metoda KGB descrisă și în recentul film Anna – agentul părăsește agenția doar prin deces). În urma deciziei de pensionare, el devine imediat ținta unui alt asasin, mai tânăr, mai puternic și mai rapid. Henry face echipă cu Danny (Mary Elizabeth Winstead) o membră a unei organizații de spionaj care are rolul de a-l urmări pe Henry, dar și cu fostul său camarad din razboiul din Golf, Baron (Benedict Wong). Personajul central negativ este portretizat de Clive Owen dar, putem considera că întregul guvern se întoarce împotriva lui, așa cum el însăși menționează în film.

Danny: Henry, has this ever happened to you before?

Your own government trying to kill you? Henry: No, that’s new.

X: Do you know what we call that in our country?  Thursday!

Cat despre tehnica de filmat, m-a luat puțin pe nepregătite, inițial am crezut că suntem într-un joc video, apoi mi-am dat seama că totul părea poate mult prea real. Imaginea excelează în claritate și, acolo unde în majoritatea filmelor vedem scene parțial blurate, noua tehnologie cu framerate de 60 de cadre pe secundă (120 dacă iei în considerare că filmul este 3D) reușește să producă o imagine ca lacrima. Efectele sunt foarte bune, însă scenele de luptă între cei 2 „gemeni” par a fi făcute pe calculator. Unele momente te fac să îți dorești să ai un joystick pentru a putea controla personajul.

Poate te întrebi cine este varianta mai tânără a lui Will Smith pe care poate l-ai tot văzut pe afișul filmului. Prima dată ne-am gândit că poate este Jaden Smith, acum la 21 de ani, care s-ar fi intors la filme noi cu tatăl său, după prestația demnă de zmeură din After Earth. Gândește-te doar la ce poate însemna Gemini Man (horoscop – Gemeni) și îți vei răspunde chiar tu la întrebare dacă posterul nu ți-a dat un reper din prima. Este Will Smith versus… chiar el însuși… dar întinerit cu mai bine de 25 de ani cu ajutorul CGI.

Jaden Smith a contribuit, însă, doar cu melodia din al doilea trailer lansat pentru acest film.

Scenariul nu este unul foarte complex și garantat nu este exceptional prin unicitate. Nu aș putea spune că am mai văzut fix acest fir al narațiunii, ca să zic așa, dar, ideea de asasin care este personaj pozitiv, este urmărit de propria agenție sau guvernul țării sale și se luptă cu o clonă a lui pentru supraviețuire, a mai fost dezbătută până acum.

Printre alte filme care au mai abordat acest subiect al clonării agenților secreți putem aminti The 6th Day (2000) cu Arnold Schwarzenegger, Multiplicity (1996) cu Michael Keaton și Double Impact (1991) care nu abordează express tema clonării dar principiul luptei este similar.

Parțial, aceste tematici sunt de înteles. Dacă ai un actor bun, de ce să nu îl ai de două ori în film?

Dar, cu toate că este vizibilă tentativa lui Will Smith de a transmite mai multă emoție prin momentele dozate de dramă, rezultatul nu este pe măsura așteptărilor și este, din păcate, dezamăgitor. Cu siguranță, era mai bine dacă abandona acest rol în favoarea lui Tom Cruise, dacă nu își încerca norocul jucând rolul duhului din Aladdin și se punea serios pe treabă pentru a ne oferi o prestație de excepție într-un rol care i s-a potrivit ca o mănușă, Agentul J din franciza Men in Black.

Îndrăznim să propunem chiar și un remake la filmul Wild Wild West. De ce, nu?

Cu toate că acesta este al doilea rol al lui Smith în poziția de asasin (prima dată fiind Deadshot în Suicide Squad), în această producție el are un rol principal și mai puține personaje în jur care să-i susțină povestea din spate.

Am încercat să oferim întotdeauna cronici obiective pe Cinefilia și ne dorim să rămânem întotdeauna cei care caută lucruri pozitive chiar și în filme mai slab conturate. Cu toate acestea, uneori subiectivitatea ne dă târcoale, iar concluzia este că filmul Gemini Man este unul slăbuț în general, iar partea interesantă a sa este inovația din punct de vedere tehnic și vizual. Dacă Era de Aur a filmelor 3D a fost deschisă în 1952 de filmul Bwana Devil și a culminat cu Avatar care a adus tehnologia IMAX la un alt nivel, acum putem vedea cum Gemini Man îmbunătățește efectul vizual prin introducerea tehnologiei High Frame Rate.

Nu rata acest film dacă vrei să încerci o experiență vizuală unică sau cel puțin ești fan Will Smith. După ce îl vezi, suntem curioși de opinia ta. Cum ți s-a părut noua tehnologie video? Dar filmul Gemini Man în totalitatea sa?