La mulți ani, dragă Animație! Filă din istoria animației

Ziua Internațională a Animației are loc în fiecare an pe 28 octombrie. Cu această ocazie ne-am gândit că e momentul potrivit pentru a vorbi despre felul în care acest stil de a face filme animează lumea. Animația, mai mult decât alte medii de realizare a filmelor, transformă orice licărire de imaginație în realitate. Iată perspectiva mea cu privire la animație și câteva repere din istoria acesteia.

Asociaţia Internaţională de Film Animat (The Association Internationale du Film d’Animation – ASIFA) a ales ziua aniversării animației pe 28 octombrie pentru a marca prima proiecție de film animat din istorie pe 28 octombrie 1892, la Musee Grevin din Paris. Pelicula se numea ”Pauvre Pierrot” și avea în jur de 500 de imagini pictate care rulau timp de 15 minute formând astfel primul film de animație.

Cele 15 minute ale scurtmetrajului ”Pauvre Pierrot” au fost restaurate într-un filmulet de aproximativ 4 minute care au marcat începuturile animației. Iată filmulețul:

În acele perioade, animațiile nu erau realizate cu gândul la copii. Odată cu epoca Disney, animațiile au început să spună povești din ce în ce mai similare cu basmele. Această evoluție a dus catre ideea generală că animațiile sunt realizate pentru copii. Animația modernă ia în considerare și faptul că părinții sunt de multe ori în postura în care, indiferent daca le plac desenele sau nu, trebuie să se uite la ele împreună cu copilul. În această idee, animatorii au adăugat un pic de condiment animațiilor. Cu toate acestea, animațiile nu mai sunt de multă vreme doar pentru copii, iar acest lucru ni-l amintește de fiecare data Animest, festivalul international de animație care are loc în fiecare an timp de 10 zile în luna octombrie. La ei am aflat de evenimente cu animații horror sau chiar erotice si am văzut filme animate diferite față de cele destinate familiei și copiilor – animații cu care ne obisnuisem în copilărie.

Nu îl blamez pe Walt Disney că a promovat animația ca mediu doar pentru copii pentru că, înainte de asta, copiii nu aveau acces la filme dedicate lor în general, iar adaptarea animațiilor a ajutat ca diversitatea temelor abordate în cinematografie să ajungă și la publicul în curs de dezvoltare. Disney a ajuns la părinți prin intermediul copiilor și astfel animația a reușit să se autofinanțeze prin realizarea de jucării și produse personalizate cu personaje din animații. Dar aceasta a fost doar o mică parte a animației. Cea mai mare parte a rămas în limitele unei animații pentru publicul adult, cu subiecte serioase, dramatice, filozofice, satirice și ironice. Au fost realizate o mulțime de animații experimentale și, mai ales în Europa, animația a ajuns la un public larg.

Estimăm că mai mult de jumătate din animația (produsă atunci sau acum) nu a fost făcută intenționat pentru copii ca public principal și motivul este că animația este doar un mediu, nu un gen și vă puteți imagina orice gen de film prin animație.

Toate genurile de filme pot fi exprimate prin animație și unul dintre cele mai interesant dezvoltate subgenuri de animație din ultimii ani este documentarul animat, cunoscut și ca AniDoc. Animația poate suporta orice element cuprins de imaginația autorului și poate sfida cu ușurință logica, gravitața și orice elemente care nu pot fi redate în mod fizic. Practic… prin animație… imaginația nu are limite.

Deși forme de animație au existat dintotdeauna prin arta pictării rupestre sau a realizării umbrelor cu mâinile pe peretele peșterilor, abia în secolul XIX au început experimentele cu oglinzi și cercuri mișcătoare care au escalat către a șaptea artă.

De-a lungul istoriei animația experimentală a fost atât fascinantă, cât și înfricoșătoare. Animația la început de drum folosea forme bizare și nu foarte clare. Nu era ce știm despre animație astăzi.

Iată câteva repere din istoria animației de la origini până în prezent

Încă din cele mai vechi timpuri, oamenii au fost fascinați de ceea ce urma să devină animația. În antichitate, egiptenii pictau în piramide, grecii pe vasele de ceramică scene  cu poziții ușor schimbate ca și cum ar fi în mișcare.

În timp, oamenii au început să creeze diverse tehnici de iluzie prin care puteau păcăli ochiul că există imagini aflate în mișcare. Lanterna magică a fost inventată de Christiaan Huygens în 1659 și era unul din primele aparate care au creat astfel de iluzii. În următoarea perioadă, fantasmagoriile au devenit o formă populară de divertisment asigurată de existența lanternei magice.

În secolul XIX au avut loc experimente și au fost inventate diverse aparate care creau impresia de animație. Acestea nu proiectau imaginea, erau mai degrabă niște jocuri mișcătoare care se foloseau de oglinzi și puteau fi vizionate de puține persoane deodată. Au niște nume bizare, însă efectele create de ele sunt fascinante.

Thaumatrop (1825) – o jucărie cu două fețe desenate diferit, ca un soi de monedă care învârtindu-se creau o imagine în mișcare.

Fenakistoscop (1833) – un disc cu imagini secvențiale care atunci când se învârte crează iluzia de mișcare.

Zoetrop (1833/1866) – o versiune cilindrică a fenakistoscopului.

Flip book (1868) – asta probabil îți este o tehnică familiară, iar în acele vremuri era cunoscută dept kineograf. O carte mică și groasă în care fiecare pagină are o secvență și în momentul în care ventilezi paginile cu ajutorul degetului vei obține o mică animație.

Praxinoscop (1877) – creat de Charles-Émile Reynaud, acest aparat este o evoluție Zoetrop

Zoopraxiscop (1879) – precursorul proiectorului, imaginile erau pictate pe sticlă

Théâtre Optique (1892) – în sfârșit ajungem la Teatrul optic creat în urma cercetărilor continuate cu atâta îndărjire de Charles-Émile Reynaud.

Cinematografia s-a născut în 28 decembrie 1895 la Paris. Filmări se făceau și înainte de acest moment istoric, însă, interesant este, că în urma succesului la public prin această primă proiecție cu plată(primul cinematograf), frații Lumière au luat cele 10 filmulete proiectate și au organizat un turneu internațional. Menționez acest moment pentru că este unul de cotitură, în care cele două arte au fost îmbinate și testate în paralel cumva până la începutul secolului următor.

The Humpty Dumpty Circus (1898) – primul scurtmetraj realizat în stop-motion, tehnică folosită îndeosebi în animație și astăzi.

Humorous Phases of Funny Faces (1906) – prima animație 2D care era desenată pe tablă, în fața camerei de filmat și din care au fost scoase cadrele cu desenatorul rezultând ceea ce poți vedea aici.

Fantasmagorie (1908) – primul film animat în adevăratul sens al cuvîntului.

Gertie the Dinosaur (1914) – primul desen animat cu un personaj recogniscibil și cu o personalitate dezvoltată.

Felix the cat (1919) – primul personaj de desen animat atât de popular încât să poată fi valorificat din punct de vedere financiar, fiind imprimat pe ambalaje și având propriile jucării de plush. În prezent DreamWorks Animation deține drepturile asupra personajului.

El Apóstol (1917) – prima animație de lungmetraj a fost realizată de Quirino Cristiani, avea 70 de minute și 17 frame-uri pe secundă. Din nefericire acest film a pierit într-un incendiu.

The Debut of Thomas Cat (1920) – primul desen animat color. Efortul producerii unui astfel de film îl face pe producătorul Earl Hurd să renunțe la ideea de a mai face așa ceva în viitor.

Steamboat Willie (1928) – desenul animat care îi întroduce pe Mickey și Minnie Mouse, primul desen animat cu voci, numit pe atunci „talkie”.

Flowers and Trees (1932) – primul desen animat colorat în full color. Este și filmul care i-a adus lui Walt Disney primul Oscar, cel pentru cel mai bun scurtmetraj animat. Este și unul dintre favoritele mele.

Albă-ca-Zăpada și cei 7 pitici (1937) – Primul lungmetraj artistic de animație care a trecut orice bariere culturale și a doborât primele recorduri la box-office. Pentru această realizare, Walt Disney a primit un premiu Oscar onorariu constând în o statuetă mare și alte 7 mai mici.

The Flintstones (1960) – primul serial de desen animat difuzat în prime-time.

Sazae-san (Japonia – 1969) – cel mai longeviv serial de desene animate cu peste 6000 de episoade până în prezent.

Fritz the Cat (1972) – primul film de animație care a primit clasificarea de film pentru adulți, nerecomandat copiilor.

Luxo Jr. (1986) – primul scurtmetraj de animație creat complet pe calculator. A primit nominalizare la Oscar și prezintă două embleme ale studioului Pixar, mingea cu stea roșie și lampa de birou.

The Simpsons (1989) – cel mai longeviv sitcon animat cu 734 episoade în cele 34 de sezoane până în prezent.

The Rescuers Down Under (Disney,1990) – primul film animat digitalizat pe calculator folosind metoda Computer Animation Production System (CAPS).

Toy Story (1995) – Primul film de animație creat complet pe calculator.

Spirited Away (2003) – primul Anime care a câștigat un Oscar.

Frumoasa și Bestia (1991) – primul lungmetraj de animație care este nominalizat laOscar la categoria Cel mai bun film.

Chicken Little (2005) – primul film realizat pe calculator complet și lansat în 3D.

ParaNorman (2012) – primul film 3D realizat prin metoda stop-motion care folosește personaje realizate pe calculator și apoi printate cu imprimanta 3D.

Istoria filmelor de animație este plină de minuni și cu această ocazie doar am descoperit doar o suprafață minusculă. În fiecare an se produc tot mai multe animații care ne fac să simțim noi experiențe și emoții transpuse prin elemente abstracte. Este minunat ceea ce se creează prin filme, dar prin animație orice poveste devine și mai specială.

 

 

 

5 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.